ONE TIME EFFORT LIFETIME REWARDS. INSYAALLAH!!
RSS

Sunday, July 26, 2009

fikir dan khuatir

begitu mengkagumkan! setelah membaca blog seorang pakcik semalam. pandai pakcik nih susun ayat. buat semua insan merenungi kata2 beliau. sambil membawa otak dan hati bersama2. sungguh saya kagum. terima kasih kepada sahabat yang telah meng'link'kan blog pakcik tersebut di facebuk.



pandangan beliau tentang fikir dan khuatir buat saya berfikir tanpa khuatir. selama ini saya memang adalah insan yang kurang berfikir. khuatir memanjang. baca ma'thurat tetiap pagi tapi masih tak habes2 gelisah dengan masa akan datang.



esok yang tak pasti dikejar tanpa bekal secukupnya. hari ini yang dilalui dengan pasti tertinggal tak dapat ape2. sedar tak sedar memang ramai yang bergelar insan sebegini. jeng jeng jeng. check diri sendiri lah ye. kalau bukan alangkah bagusnya anda :) eh kalau macam tuh saya nak sangat kenal dengan anda. eceh. betol tak tipu :)



kalaulah saya boleh jadi macam nih. pasti hari2 dilalui dengan tenang dan mungkin setiap hari pon akan lebih baik dari semalam. nasihat beliau yang saya nak ketengahkan; usah hidup di masa silam. silam kita biar jadi teladan. ambil apa yang kita perlu. then lupekan terus silam itu. kerna masa, umur, keadaan dan tempat tak mungkin sama. a big IMPOSSIBLE!



masa sentiasa bergerak clockwise direction. seingat saya tak pernah lagi ade jam anti clockwise. kalau ade pon mungkin jam doraemon yang nak kembali ke masa lalu tuh. masuk pintu kecik pastu naik kapal kecik bersama nobita. HAHA. itu kalau anda insan karton yang hidup di jepun dan suke makan dorayaki sahaja yang bole ade keistimewaan tersebut. jika bukan takyah mimpi nak berjumpe perkara2 konon2 ajaib itu. nikmati di frame tv pon dah cukup bagus. :p



end of cerita fantasi. kembali ke alam realiti. HEHE. hukum alam dah menetapkan. perkara yang takkan berubah adalah PERUBAHAN. jadi semua perkara pasti berubah. itu janji ALLAH. HE never went wrong on HIS promise. kan? jika kita adalah insan dalam golongan berfikir. pasti kita akan gunakan hari ini sebaik mungkin, kerna tanpa hari ini tiada lah esok. to hope for tomorrow without an effort today is exactly NOT a muslim identity.

tidak salah bercita2 tinggi. yang salah ialah panjang angan2. kerana cita2 tinggi hadir bersama jiwa yang besar dan semangat membara. bukan begitu? itu jiwa rijal yang sepatutnya. (sang penaip terkedu seketika. sepatutnya begitu. kenapa aku lain? HEHE) bersama2 kita sedari hakikat ini. (usah ditampilkan nada2 skema okay! :p)

*entri mungkin agak pening. kalau tak paham lantaklah. HAHA. takde2 kalau tak paham buleh tanya takde masalah ;)

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: