ONE TIME EFFORT LIFETIME REWARDS. INSYAALLAH!!
RSS

Tuesday, June 8, 2010

ter"langgar"!

sudah lame tak drop sini. huh? slalu tak punya hati nak drop tempat sendiri. huh? again! nampak sangat selalunya tidak punya perkara berfaedah untuk dikongsi. huhu~ dalam hati: "bila nak fully utilise to others nih?" kata hati lagi: "kata nak jadi full time muslim!" errkkk..tercabar diri sendiri. sekarang boleh lagi bersoal jawab seperti ini. tapi cuba bayangkan kalau suis tuh padam esok atau 5 minit lagi atau sekejap lagi? (i.e tak sempat pon nak scroll down page ini atau nak klik butang play kat utube itu. huhu. sekadar renungan. diri penaip diingatkan lebih3 lagi. :D

okay2. tadi kata nak buat seuatu yang bermanfaat kepada others, kan? saya baru2 ini mendengar seseorang berkata bahawa banyak dikalangan kita bukannya mencari hidayah pon. *bukan nurul hidayah ye :p. okay. serius sket please!

saya sendiri mengakui yang saya sebenarnya secara tak sengaja "terlanggar" hidayah. terlanggar ye. terlanggar. tapi ini perlanggaran yang sungguh sweet. tak terasa pon momentum yang dahsyat2 tuh. tekanan pon tidak lah sampai cedera parah. huhu~ owh sungguh sweet Allah yang merencanakan "perlanggaran" ini! thank you Allah!!

tapi! tapi ye. ade tapi. selepas berlaku perlanggaran pasti ade 2 situasi saje:

  1. langgar lari
  2. bertanggungjawab terhadap yang dilanggar

bila "terlanggar", yang #1 adalah a BIG NO!! kalo orang sekalipon takkan suka jika dilanggar lari. kan? ke ada makhluk yang suke sangat bila dilanggar lari? huh? ade ke? ade ke?

apalagi lah hidayah. tapi sedikit berbeza disini. kalo langgar orang kebanyakan (bukan orang kebanyakan saja. kerabat raja pon termasuk juga. HEHE) kita yang kene ubatkan dia. yelah sebab kita yang "terlanggar" dia, bukan? kene belai dan handle with full care. kene settlekan bil hospital dia lah ape sume. leceh betol bunyinya, bukan?

tapi tidak bagi hidayah. jika terlanggar hidayah. kita kene jaga dia, peluk dia kuat2 dengan sepenuh harapan dia yang akan rawat kita. dalaman kita yang dah busuk bertahun2 nih (kalau nak digambarkan mungkin dah berkarat2 tahap sukar dan mencabar nak polish!) adalah untuk dirawat oleh hidayah. kalau jaga dia dengan sungguh2 lah kan, selepas ni hidayah pulak jaga kita dari hasutan2 dan hembusan2 dari makhluk bertanduk a.k.a syaitan musuh manusia yang nyata! menguntungkan, bukan? lagipon, itu yang semua mintak dalam doa sehari2, kan? kan?

jadi nampak tak sekarang? sungguh2 Allah itu yang Maha Merancang dan Dia juga yang Maha Menentukan!

AllahuAkbar!

SubhanAllah!

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: