ONE TIME EFFORT LIFETIME REWARDS. INSYAALLAH!!
RSS

Saturday, March 28, 2009

tarbiah dzatiyah

hanya nukilan seorang beginner. baru saja mule bab 1 buku ini. buku yang diperkenalkan "mak" di auckland. tentang cara2 mendidik diri sendiri. sebelum mengajak orang lain memeriahkan amar makruf nahi munkar. kita secara individu perlu lebih tahu tentang tujuan hidup.

dan untuk lebih tahu tujuan hidup. tarbiyah dzatiyah perlu cukup kuat. jangan kita mengajak orang tapi kita tertinggal dibelakang. isi2 nya cukup menarik. saya suka. memang itu yang perlu saya tahu sejak dulu lagi. tapi xpelah, bukan bila saya tahu yang penting. yg paling penting:

adakah saya praktik apa yang saya tahu??
tarbiyah dzatiyah mengajar kita menjadi seorang pentingkan diri?? ya. memang betul!. tanpa ws2. namun erti pentingkan diri adalah hanya dalam fokus beramal. lebih jelas, kita buat dulu apa yang kita cuba nak ajak orang lain buat bersama2 kita. kita praktikkan dulu sebelum kta sibuk2 nak ajak orang lain bersama2 kita.

faham?? sebenarnya tarbiyah dzatiyah ni nak kta kuatkan diri sendiri. kan kekuatan dalaman individu sangat diperlukan dalam melayari bahtera hidup yang memang kita tahu banyak dugaan dan cabaran? badai sepanjang jalan. tentu sekali!

jika kekuatan dalam diri dah dibina. insya allah, dimana2 pon kita di"campak", hati kecil dengan sendirinya memanggil2 akal menuju kepada kebaikan. lalu, terhalanglah kita dari perkara2 lagha ketika bersendirian.

saya sendiri pon sedang belajar untuk kuatkan tarbiyah dzatiyah. masih beginner. jauh lagi sebelum sampai advance! akan sampai ke ?? (tanya iman!!)

jom! same2 kuatkan tarbiyah dzatiyah!

Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: